Drukowanie na papierze z wykorzystaniem wzornika Pantone’a może przyprawić niejednego o ból głowy. Różne próbniki, kolory, symbole, oznaczenia. Jak uzyskać w wydruku efekt, który chcemy osiągnąć?

Jedna literka robi różnicę

Jeśli drukowałeś kiedykolwiek jakiekolwiek materiały reklamowe, to wiesz, że bardzo łatwo popełnić kosztowny błąd. Jeśli nie jesteś drukarzem lub grafikiem musisz się zmierzyć z wieloma pojęciami. Jednym z nich jest rodzaj papieru. Chwytając do ręki wzornik Pantone’a zauważysz konkretne nazwy kolorów np. PANTONE 692C. Jednak przeważnie w dziale graficznym lub drukarni jest jeszcze jeden wzornik. Ten z oznaczeniami kolorów kończącymi się literą U. Kolory w nim zawarte mają nazwę np. PANTONE 5235U. Co kryje się zatem pod tajemniczymi literami?

Coated vs. uncoated

Wspomniane symbole oznaczają rodzaj papieru do zadrukowania. C jak Coated znaczy powlekany, zaś U jak Uncoated oznacza niepowlekany.

Papier powlekany, jak sama nazwa wskazuje, ma nałożoną powłokę. Uwydatnia ona jego jakościowe cechy takie jak gramatura czy połysk. Dodatkowo daje gładkie wykończenie, a także zmniejsza chłonność farby drukarskiej. Dzięki zastosowaniu preparatu powlekającego zwiększa się trwałość papieru.
Niepowlekana odmiana papieru nie ma żadnej powłoki. Nie jest tak gładka w dotyku. Zachowuje się jak gąbka – wchłania o wiele więcej farby. Jest dostępna w różnych wariantach tekstury oraz wykończenia, przez co ma więcej zastosowań.

Czy wersja papieru ma wpływ na kolor?

Formuła koloru PANTONE 692C jest ta sama jak PANTONE 692U, jednak użyta na różnym podłożu da inny efekt. Papier powlekany pozwala osiąść farbie na powierzchni, dzięki czemu kolor jest głęboki i żywy. Papier niepowlekany wchłania farbę, przez co kolor jest mniej wyrazisty, przytłumiony. Przy jasnych barwach ta różnica będzie niewielka, acz zauważalna. Jednak przy ciemnych kolorach, może się okazać, że otrzymamy zupełnie inny odcień. Pamiętaj o tym, projektując swoje materiały reklamowe!

Obraz poniżej pokazuje, że kolory PANTONE z oznaczeniem C mogą się bardzo różnić od tych samych kolorów z oznaczeniem U. Na przykład PANTONE 116C oraz PANTONE 116U wygląda bardzo różnie, chociaż jest to w rzeczywistości ta sama farba. Różnica to jedynie wpływ podłoża (papieru) na jaki została nałożona farba drukarska.  Ważna uwaga – na monitorach nigdy nie powinno się oceniać kolorów druku. Do tego służy właśnie wzornik.

Jaki papier będzie dla mnie odpowiedni?

To zależy od projektu, który masz do zrobienia. Kolory Pantone’a są używane w druku offsetowym. Ze względu na wyrazistość uzyskiwanych kolorów papier powlekany używany jest najczęściej do druku: magazynów i czasopism, fotografii, okładek książek, katalogów i innych materiałów promocyjnych. W przypadku produktów Promonotes papier powlekany najczęściej jest wykorzystywany do produkcji okładek, czy kartek reklamowych dokładanych do notesów.

Z kolei papier niepowlekany jest wykorzystywany do produkcji materiałów codziennego użytku. Uwaga! W niektórych przypadkach jego właściwości mogą nadać projektowi bardziej prestiżowego i wytwornego wyglądu. Dlatego wykorzystuje się go w druku: wizytówek, kopert, broszur czy zaproszeń, a w przypadku produkcji notesów z niego są robione bloki (wnętrza notesów)

Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy drukujesz lśniącą okładkę swojego Mindnotes czy prosty bloczek reklamowy, podstawą będzie dla Ciebie zawsze wzornik Pantone’a. Ale nie pierwszy z brzegu, jedyny dostępny w Twoim biurze, tylko aktualny i właściwie dobrany. Zatem jeśli zamierzasz drukować na papierze powlekanym, kolory sprawdzaj we wzorniku Pantone COATED, jeśli zaś zdecydujesz się na druk na papierze niepowlekanym weź do ręki wzornik PANTONE z oznaczeniem UNCOATED. W razie wątpliwości skorzystaj z porady grafika lub drukarza.

Na marginesie

Jeśli w swojej pracy nie wykorzystujesz wzorników Pantone tylko HKS powyższe wskazówki też będą miały zastosowanie. Wzorniki HKS także występują w dwóch wersjach, jednak mają nieco inne oznaczenia: K dla papierów powlekanych oraz N dla niepowlekanych.