Dlaczego metoda notowania za pomocą zdań okazuje się tak prosta i skuteczna? Jaki ma to związek z naszym myśleniem oraz sposobem komunikowania? W jakich okolicznościach warto posługiwać się tą metodą? Przeczytajcie nasz nowy artykuł.

Na co dzień prawdopodobnie niezbyt często zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób wyrażamy swoje myśli. Nie myślimy o tym, jak komunikujemy się ze sobą, jakich słów używamy i którą formę komunikacji (który komunikator!) wybieramy najchętniej. To po prostu dzieje się jakby naturalnie – myśli oraz nasze wypowiedzi organizujemy za pomocą języka i w formie zdań. Porządkują one naszą komunikację i nadają jej sens. Zwrócenie uwagi na zdanie oraz sposób porządkowania wypowiedzi towarzyszy metodzie notowania nazywanej sentence method. Jak wskazuje już jej nazwa, polega ona na sporządzaniu notatek w formie zdań ‒ zapisywaniu wypowiedzi, porządkowania danych, spisywaniu opowieści ‒ zawsze zakończonych kropką.

Zdanie porządkuje sens

Największą zaletą metody zdaniowej jest to, że sens zapisanej wypowiedzi w formie zdania ‒ a nie za pomocą haseł ‒ często jest łatwiejszy do odczytania, bardziej jednoznaczny. Ma to swoje oczywiste konsekwencje dla łatwości przyswajania informacji oraz ich utrwalania.

Notowanie metodą zdaniową nie oznacza transkrypcji całej notowanej wypowiedzi ‒ wiąże się raczej z ich dynamiczną selekcją na etapie słuchania oraz natychmiastowym notowaniem. W ten sposób powstałe notatki są uproszczone, gotowe do natychmiastowego przeglądania i weryfikacji.

Trudno zmienić zdanie

Prowadzenie notatek w ten sposób okazuje się pomocne, gdy mamy do czynienia z dłuższymi partiami wypowiedzi ‒ wykładami, podcastami czy prezentacjami. W praktyce najlepiej sprawdza się zapisywanie każdej nowej myśli (faktu lub tematu itd.) w osobnej linii oraz numerowanie ich na bieżąco. Na koniec najlepiej od razu przejrzeć te notatki i ustalić, jakie informacje są najważniejsze, a które można pominąć.

Największą słabością tej metody notowania jest edycja zapisanego materiału. Wraz z ilością notatek ich czytelność dramatycznie spada, dlatego ponumerowane zdania warto przepisywać ostatecznie w nowe miejsce, uwzględniając powiązania między nimi. Pozwala to na lepszą wizualizację połączeń między nimi i utrwalenie materiału.