Robienie dobrych notatek to nie tylko metoda na uczenie się i łatwe zapamiętywanie. Różne sposoby zapisu przydadzą nam się w pracy, podczas robienia raportów, planów czy po prostu podczas tworzenia wiadomości do klientów. Metoda hierarchiczna w łatwy sposób pokaże po pierwsze hierarchie pewnych zadań, ale i w prosty i przejrzysty sposób pozwoli zachować czytelność notatek.

Jeśli jesteś wzrokowcem, ta metoda spodoba ci się szczególnie. Dzięki ustalonemu z góry sposobowi zapisu łatwo będzie odnaleźć w notatce najważniejsze wątki, warto jednak pamiętać, aby w treści trzymać się tego samego oznakowania, ale zacznijmy od początku…

Metoda hierarchiczna to rodzaj zapisu, w głównej mierze polega ona na:

  • zapisie od lewej strony i przesuwania kolejnych mniej ważnych podpunktów w prawo
  • notujemy punkty jeden po drugim, linijka pod linijką
  • im bardziej szczegółowa informacja, tym dalej od lewej
  • dzielimy myśli logicznie w podgrupy

Dobrze jest mieć z góry ustalone, co chcemy w ten sposób zapisać np.:

Strategia marketingowa dla firmy

  1. Artykuły sponsorowane
  2. Social media
    • Facebook
    • Instagram
    • Linkedln

Zachowując powyższy układ od razu widzimy, co do czego należy i co jest najważniejsze. Szybko odczytamy najważniejsze informacje, oraz osoba do której kierujemy wiadomość z łatwością odnajdzie się w gąszczu informacji. Przejrzysta struktura to największy atut tej metody.

Oczywiście nie wszystko da się w ten sposób zapisać, ale jeśli już uporządkujesz pewne tematy później dużo łatwiej będzie ci na danym dokumencie pracować. To również świetny sposób na pisanie krótkich sprawozdań, wyszczególnianie pewnych przemyśleń odnośnie projektów czy tworzenie podsumowań ze spotkań.

Na naszym blogu przedstawiliśmy już kilka metod notowania, pisaliśmy o metodzie Cornella, o efektywnym zapisywaniu na karteczkach samoprzylepnych oraz notowaniu na spotkaniach oraz o mapach myśli. Może wy macie jakieś ulubione metody? Jesteśmy bardzo ciekawi – napiszcie nam na Facebooku!